vrijdag 25 juli 2008

hOMAge






Dit werk is een hommage en ode aan mijn grootmoeder.
“Oma” was en is nog steeds één en al support in mijn leven.
Zij was in het begin van de 20ste eeuw een zeer getalenteerde kunstborduurster. Ze werkte al vanaf haar zestiende in een naai- en borduuratelier in Berlijn en ik zag haar nog steeds op haar naaimachine vrij borduren toen ik een teenager was. Ook werkte ze graag met alle kleuren van de regenboog en had daardoor een heel grote verzameling van borduurgarens. Die heeft ze aan mij nagelaten.
Vele jaren heb ik er niet naar gekeken of mee gewerkt.
Ik wist gewoon niet, wat ik ermee kon doen.
In de afgelopen jaren leerde ik nieuwe technieken kennen, zoals punchen met de embellisher en werken met in water oplosbaar vlies, zoals b.v. Avalon, Alginatefolie, Soluweb.

Ik heb de volgende stappen genomen:
1. foto geprint op Jenkins Miracle Fabric Sheets
2. portret uitgeknipt en op zwart katoen gelegd. Met de naaimachine vrij geborduurd en gequilt door twee lagen zwart katoen met ertussen zwarte batting. Het is heel bijzonder, om met de details van het gezicht bezig te zijn.
3. Uit de grote verzameling garens de zwarte, grijze en witte klossen eruit gehaald, afgerold, tussen Avalon gelegd en eroverheen genaaid om de losse kilometerslange draden vast te zetten.
4. Daarna in water uitgespoeld en in de droger gedroogd.
5. Tot slot deze op het werk gelegd en met vrije borduursteken vastgezet.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hilde,

Wat een prachtige homage aan je grootmoeder. Ik kan mij voorstellen dat het bijzonder was om met de details van haar gezicht bezig te zijn. Mooi zoals je de garens hebt verwerkt.

Marjon

Marion zei

Wat een prachtig ontwerp is dit geworden, en wat een werk heb je er van gemaakt, super.

Margeeth zei

Ontzettend mooi geworden.

Wietske zei

Mooi Hilde! Ik heb ook met een zwartwit foto van mijn oma in m'n handen gestaan om er iets mee te doen. Maar dat idee heb ik toch weer laten varen.
Wietske

Anoniem zei

Hilde, wat is het weer prachtig geworden. Geen wonder dat jij zo kunstzinnig bent want het zit in je genen.