dinsdag 22 februari 2011

Alfabet


Het alfabet, vind ik, een heel dynamisch gegeven. Met 26 letters in de juiste volgorde worden woorden gevormd. Wanneer de letters in willekeurige volgorde worden geplaatst dan wordt het niets. Indien de woorden op een logische wijze achter elkaar worden geplaatst ontstaan zinnen. En de zinnen in een context worden dan opeens een recept, een sprookje, een informatieve tekst of een detective om maar wat te noemen. Een hele bibliotheek kan vol geschreven worden met 26 letters.
Wat vind ik ook zo fascinerend aan het alfabet vind is; dat als je de letters in een andere volgorde plaatst ontstaat er een andere taal. De betekenis van de woorden in de context zijn gelijk alleen de woorden zien er anders uit doordat de letters van het alfabet in een andere volgorde zijn geplaatst.

Wat betreft de techniek van dit quiltje; wilde ik graag experimenteren met verf en textiel. Na een succesvolle eerste poging zie berichtje begin januari. Volgde een reeks minder mooie experimenten, eigenlijk een mislukte reeks. Het is echt moeilijker dan het eruit ziet. Maar oefening baart kunst...
In dit quiltje heb ik de acrylverf rechtstreeks uit de fles op de stof aangebracht en heb ik met een creditcard de verf bewerkt.
Daarna ben ik letters uit de losse pols gaan knippen. Al gauw bemerkte ik dat niet alle letters gemakkelijk te knippen zijn. De P - B - A - R - S - O zijn bijvoorbeeld lastige knip-letters en die zijn dus ook niet te vinden op dit quiltje:-))
Ik wilde heel graag de dynamiek van het alfabet weergeven. En ik wilde heel graag diepte in het werk krijgen. En daar ben ik best tevreden over..... Ik kijk uit naar het volgende thema.

9 opmerkingen:

Suus zei

Hij is prachtig er zit echt diepte in. Grappig zoals je dan anders tegen letters aan kijkt.

Lya zei

Prachtige quilt!
Lya

Sonja Thalen zei

In één woord prachtig. Het kleurgebruik straalt veel kracht uit.Volgens mij was dit thema je op het lijf geschreven.

Corryna zei

Deze vind ik erg mooi. De beweging en diepte in de quilt maken hem bijzonder.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Wat is dit mooi geworden!!!

Margeeth zei

Die diepte is goed gelukt, het ziet eruit alsof je er zo in kunt duiken!

Wietske zei

Erg mooi, Petra. Het is echt een draaikolk waar de letters in lijken te verdwijnen.

Marjon zei

Prachtig geworden. Alles wat je wilde bereiken heb je volgens mij bereikt met dit quiltje. Mooi.

christina zei

Deze is echt heel erg mooi