donderdag 6 augustus 2009

The Rose

Ook dit keer een moeilijke opdracht vond ik. Heb mij in het onderwerp verdiept, en zo kwam ik de volgede spreekwoorden en gezegden tegen. Met de woorden roos/rozen en maan/maneschijn.
1 Doornen brengen geen rozen voort.
2 Hij is een lulletje rozenwater.
3 Bij iemand rozen op het pad strooien.
4 Op rozen gaan.
5 Het is niet altijd rozengeur en maneschijn.
6 Het is daar rozengeur en maneschijn.
7 De tijd baart rozen.
8 Zijn kennis is maar maneschijn.
9 Loop naar de maan.
10 Hij geeft er de maan aan.
11 Het is daar rosse maan.
12 Ons pad gaat niet over rozen.

Uit het woordenboek het volgende:
ROOS ( Rozen)bep. plant, bep. bloem, mikpunt v schietschijf; kompasschijf; diamant met platgrondvlak en van boven met facetten; hoofdhuidschilfertjes; slapen als een - , vast slapen; op rozen, in voorspoed; onder de - , in het geheim; geen rozen zonder doornen, er is niets volmaakt.
ROZENGEUR: - en maneschijn, volmaakt geluk.
MANESCHIJN, maanlicht.

Van internet: de roos wordt ook wel de koningin van de tuin genoemd.

Dan het boek The Davinci Code van Dan Brown en de verfilming erop, daar komt de ROSE LINE vaak in voor.
Genoeg inspiratie bronnen.

De uitdrukking Ons pad gaat niet over rozen, kun je vergelijken met de uitdrukking Het is daar niet altijd ROZENGEUR EN MANESCHIJN. Soms gaan er dingen fout of lopen anders in ons leven. Soms pure pech.

Net zoals in mijn leven. Het begon zo mooi, je bent verliefd, trouwt, krijgt kinderen en alles loopt voorspoedig totdat een ernstige ziekte roet in het eten gooit en je partner er aan overlijdt. De roos zat ook in mijn bruidsboeket ( deze heb ik via de computer uitgeprint op stof ). De tekst is een zeefdruk gemaakt door mijn partner, uit mijn poëziealbum.

Maar de roos betekend voor mij nog altijd verliefdheid en ik hou van jou. Vandaar dat deze groot uitgebeeld is. Want als je verliefd bent zie je alles door een roze bril, en zo wordt de uitdrukking wat eerst negatief was weer positief. ROZENGEUR EN MANESCHIJN.

6 opmerkingen:

Linda Robertus zei

Erg mooi!

Margeeth zei

Heel mooi Sonja. Leuk ook dat je dat poeziealbum versje van Jan hebt gebruikt, heb je daar een zeef van laten maken?

Lya zei

Een beeldschone quilt!
Groetjes,
Lya

wilma zei

Wat een prachtige roos

noor zei

Sonja, ik vind het een schitterend quiltje!

Mariëlle Huijsmans zei

je hebt er een hele studie van gemaakt. het quiltje is erg mooi, zeker ook door jouw eigen "emotionele" toevoeging