maandag 9 februari 2009

Reflection

Kort geleden ontdekte ik in het “Patchwork und Quiltjournal” Nummer 102 Januar/Februar 2009 http://www.quiltjournal.com/ een voor mij heel nieuwe techniek om met textiel om te gaan: “Stoffe crashen – ganz einfach”.
Voor het thema water vind ik het een heel goede manier, om een wateroppervlak met lichtinval op textiel over te brengen.

1. Ik schilderde op een heel dunne zijde (pongé 5) met Dupon zijdeverf. De zijde werd daarna met stoom gefixeerd.2. Op dit stuk zijde kwamen 2 lagen Vliesofix en daarboven 1 laag Soluvlies, allemaal 45x45cm.
Over deze 4 lagen heb ik in golvende bewegingen gequilt.3. Dan werd het heel spannend! Met een heel heet strijkijzer en veel stoom “zweefde” ik eroverheen en dan gebeurde het, de stof ging krimpen tot 30x30cm. Dat was het dan – CRASHEN - , wat was dat een belevenis!4. Het gecrashte stukje stof werd in lauwwarm water gespoeld, om het Soluvlies te verwijderen.
5. Om de Vliesofix aan de achterkant te beschermen, heb ik dun strijkkatoen erop gestreken.
6. Over alles nog een keer gequilt.
7. En dan tot slot met Stewart Gill verf en Marabu Glitter-Liner de schittering op het water geschilderd.

7 opmerkingen:

Margeeth zei

Klinkt spannend Hilde, dat crashen. En het resultaat mag er zijn, erg mooi geworden.

Anoniem zei

prachtig geworden Hilde!
groetjes Petra

Anoniem zei

Wat een leuke techniek!
Ik vind het een mooie quilt geworden
Groet,Lya

Wietske zei

Mooi Hilde! Zou hem graag in het echt willen zien.

Marion zei

Wat een effect geeft dat crashen, en de schittering is mooi weergegeven door de verf die je gebruikte.

Anoniem zei

Wauw zeg wat een effect! Ik ben blij dat jullie weer posten, ik begon bang te worden dat het thema Water jullie afschrok, hahaha!

Anoniem zei

Hilde Wat een spannende techniek met een verbluffend resultaat!