maandag 2 juli 2012

Appel, Mythen

Aanvankelijk zocht ik een Scandinavische mythe. Ik vond een mythe over de godin Idun, de vrouw van god Bragi, die de appels van de eeuwige jeugd bewaakte die de goden uit het Asen geslacht moesten eten om jong te blijven. Denkend over dit thema kwam ik, door een gesprek op mijn werk, op een mythe van de moderne tijd: "an apple a day keeps the doctor away".

Ik vond een uitnodiging voor een medisch congres "Mythen, missers & maatwerk + Meesterwerk" dat in september 2012 in Ede wordt gehouden. En zie hier het onderwerp van mijn keuze op de congres-agenda. Aan de spreker de taak om aan te tonen of de mythe inderdaad 'evidence based' is:  gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Het quiltje bestaat uit handgeverfde achtergrond stof, gestempelde letters, appels gesneden uit drie verschillende lagen organza, machine gequilt. Ik ben nog op zoek naar een miniatuur stethoscoop om in de 'appel'boom te hangen, alvast ter bevestiging van het onderwerp. Ik hoop maar dat de mythe bevestigd wordt, ik ben een trouw volger ervan.
Lya



5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een heel goede en bijzondere moderne benadering van een mythe! Of is het geen mythe? Dat horen we nog van je.
groetjes Hannie

Margeeth zei

Wat een mooi quiltje. De interpretatie past echt bij jouw beroep.

marjolijn zei

Ja, heel treffend gevonden. Maar ook bijzonder hoe dit net allemaal samenvalt. Leuk om dit thema zo te verwerken. Nu maar afwachten of het echt is of niet?
gr. Marjolijn

Corrieneeltje zei

Dag Simone, bedankt voor je reactie op mijn weblog en natuurlijk wilde ik even kijken wie je bent. Ik ben echt verrast over de totaal andere quilts die ik hier zie en ik ben er wég van.
Toen ik de Mythen en Sagen quilts zag moest ik direct denken aan de drie bordjes die ik kocht van een scandinavische ontwerper. Alle voorstellingen zijn gebaseerd op verhalen uit de Edda en zouden bijzonder geschikt zijn voor jullie quiltwerk, zo gestileerd zijn de figuren. Ik geef je hierbij een linkje naar mijn log daarover: http://corrieschrijftop.blogspot.com/2008/09/iittala-en-kukie.html
Nu ga ik me gelijk even als volger aanmelden voor je mooie blog. Groeten van Corrie

Suus zei

Wat heb je dat mooi verwerkt Lya.