zondag 1 januari 2012

ABORIGINALS





Aboriginals zijn ook de eerste bewooners van Noord-Amerika.
Dat ik daar nu woon, heb ik een traditioneel object gekozen uit Noord-Amerika.

DROMENVANGER [dream catcher]

Oorspronkelijk afkomstig van de Ojibweg[Anishinaabeg]een Indianenvolk in Noord-Amerika

Een dromenvanger bestaat uit een ring, meestal van wilgenhout met daarin een web .
Er zit een kraaltje in ,dat moet een spinnenkop zijn.
En van uit het midden hangt een draad met aan de onder kant een tot drie veren.
De Ojibweg geloven dat het zelf maken en ophagen van een dromenvanger boven het bed nare dromen weert.
Eeuwenlang al maken ouders dromenvangers om boven het bedje of draagwieg van hun kinderen te hangen.Men gaat er vanuit dat de hemel doorweekt is met dromen, goede dromen ,maar ook slechte dromen.Tijdens de nacht worden de slechte dromen gevangen in de web en volgens de overlevering glijden ze er dan in de morgen af en drogen ze op in de ochtendzon.Goede dromen kunnen ongehinderd hun doorgahg in het centrum van de dromenvanger vinden en treden daarmee het leven binnen van de dromer.

6 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een prachtige weergave van dit mooie verhaal.Ik had er al eens over gehoord , en gelezen. Inderdaad zijn de indianen ook aboriginals. Je hebt er een heel bijzonder werkstukje van gemaakt!

Sonja Thalen zei

Orgineel Corry.

marjolijn zei

Zo heb ik weer wat geleerd. Zo'n thema geeft dus direct weer wat extra's. Zo'n dromenvanger heeft ook altijd iets bijzonders. Heel mooi verwerkt.
gr. Marjolijn

Margeeth zei

Wat mooi en wat apart. Volgens mij gebruiken de australische aboriginals ook dromenvangers?

Petra zei

Mooi knoopwerk (breiwerk?) Corry. Groetjes Petra

Corry in Canada zei

Ik moet zeggen dat ik wil geen anderen maken,het heeft me nog al wat moeilijkheden gegeven.Het is een bepaald manier hoe je het doe maar het is gelukt?
Ik moet zeggen dat al de quiltjes er erg moei uit zien,allemaal nog de beste wensen voor 2012 en bedankt voor de goede reactie's
Corry