woensdag 15 december 2010

Mendel's Erwtjes


Voor het thema Verbondenheid wilde ik in eerste instantie met genen en DNA aan de slag. Ik had onderstaande foto gevonden, een zogenaamde DNA Fingerprint. DNA Fingerprinting is een techniek om een ‘genetische vingerafdruk’ te maken aan de hand van iemands DNA profiel. Deze techniek wordt toegepast om bewijsmateriaal te verzamelen in strafzaken.
Voor het thema Verbondenheid ben ik uiteindelijk wat anders gaan doen want ik kon onvoldoende uit de voeten met de foto en het idee.
Maar toen kwam het nieuwe thema van Wilma: Genen
En daar zat ik weer met de foto van de DNA Fingerprint.....

Via allerlei omwegen en andere ideeën, bijzonder trouwens hoe zo'n proces verloopt, is de foto toch mijn uitgangspunt geworden.
Een ander idee was om de erwten van Mendel uit te beelden. Mendel was een monnik begin 1800 en is de grondlegger van de huidige genetica. In zijn moestuin heeft hij eindeloze experimenten met gele en groene erwten gedaan.
Verder wilde ik graag met wol aan de gang. Ik ben zelf erwtjes gaan maken van een stukje schapenvacht wat ik nog had liggen. Na 3 avonden balletjes draaien had ik spierpijn in m'n schouders, verzeepte handen en 13 bolletjes die vooral niet rond waren:-(
Gelukkig vond ik op internet een webwinkel waar je vilten balletjes kant en klaar kan kopen. Hoe simpel kan het zijn.
Het idee is ontstaan om de DNA Fingerprint en te erwten te combineren. Een Fingerprint in reliëf met de erwten van vilt als driedimensionale toevoeging.
De achtergrond is een patroon die gebruikt wordt als camouflage-print voor militaire vliegtuigen.

Ik ben heel blij met het eindresultaat. Met dank aan m'n schatje (partner) want zonder zijn tips en ideeën was ik nooit tot dit resultaat gekomen.

8 opmerkingen:

Lya zei

Wat een geweldig leuke quilt! De erwtjes zien er heerlijk uit en vast helemaal zoals Mendel het bedoeld heeft.
Lya

Hilde van Schaardenburg zei

Petra, oh...wat is die schitterend, een lust voor het oog! Het verhaal erbij is boeiend...en jullie zijn een prima team.
groet,
Hilde

Margeeth zei

Wat een vrolijke quilt is dat geworden, die erwtjes zien er blij uit (voorzover erwtjes dat kunnen zijn).

Marion zei

Wouw Petra, wat een inspirerend quiltje is dit geworden, en zo vrolijk. Ook het verhaal bij je quiltje, daar ben ik gek op:)

Mariëlle Huijsmans zei

erg mooi en strak uitgevoerd. de kleuren spatten van mn monitor af

wilma zei

petra wat een geweldig idee heb je uitgewerkt.
Prachtig!

Marjon zei

Wat een geweldig quiltje. Heel mooi uitgewerkt. Zo had ik nog niet over de erwtjes nagedacht.

noor zei

Leuke, vrolijke quilt; mijn complimenten!