vrijdag 18 december 2009

Mooi bont is niet lelijk

Eindelijk is mijn quiltje voor ARTfor12 af. De top was al een paar weken klaar, maar ik kwam er maar niet aan toe om hem af te maken.
Toen ik hoorde dat het thema Bont was, heb ik wel even zitten denken wat ik daar nu mee moest. Als ik iets 'bont' noem, bijvoorbeeld een bonte trui, dan bedoel ik daarmee dat zo'n trui heel veel kleuren heeft (meestal felle kleuren) die niet echt bij elkaar passen. Wel kleurig dus, maar niet smaakvol.
En ja, als je het zo bekijkt dan is het niet zo moeilijk om een bont quiltje te maken. Maar ik vond het wel een uitdaging om met veel kleuren toch iets te maken wat een uiteindelijk een geheel wordt.

Ik ben begonnen met een stof voor de achtergrond in de kleuren rood, oranje en geel. Daar heb ik allemaal stukjes organza op gelegd van alle kleuren die ik had. En dat zijn er best veel, het hele kleurenspectrum is wel voorbij gekomen.
Doordat de organza her en der over elkaar ligt, soms wel 4 lagen dik, komen er steeds nieuwe kleuren bij die de andere kleuren met elkaar verbinden.
Als laatste heb ik een hele lap zwarte organza er overheen gedaan, zodat alles een beetje op z'n plaats bleef liggen. En toen gequilt met allerlei kleuren draad.

Het was leuk om te doen, omdat het iedere keer weer verrassend was wat het effect zou zijn van een kleur draad. De ene keer stak hij duidelijk af bij de achtergrond en de andere keer was hij nauwelijks zichtbaar.

Volgens mij was dit wel een mooie oefening om kleuren te leren kennen.

8 opmerkingen:

Margeeth zei

Wat jij met bont associeert, dat noemen wij thuis een 'lawaai' trui/bloes etc. Schreeuwend omdat de kleuren niet goed bij elkaar passen.
Je quilt is heel bijzonder, mooi zo al die lagen organza over elkaar heen en het doorquilten met de verschillende kleuren garen. Heb je nog plannen om deze techniek met een grotere quilt te gebruiken, lijkt me interessant.

Anoniem zei

Ik vind hem (of) haar heel mooi geworden.
Ik ben het met Margeeth eens ook mooi voor een grote quilt

Anoniem zei

Ik ben anoniem wilma

Marjon zei

Mooi!

Hilde van Schaardenburg zei

Een mooi harmonisch geheel.
groet Hilde

Marion zei

Het bonte kleur gebruik is erg goed gelukt. In het verleden heb ik ook dergelijke quilts gemaakt, in het groot formaat die in deze stijl passen.

Sandra zei

Zou zo verliefd worden op deze kleuren!

Corryna zei

Wat een mooi effect geven al die draadjes. Netjes gequilt ook.