woensdag 30 december 2009

Bont, maar net weer even anders



Zoals gebruikelijk, mijn bijdrage op de valreep. Lang nagedacht over wat te maken. Tevens last van een quilters-block, een paar maanden niet achter mijn naaimachine gezeten.

Bont geeft zo'n diversiteit aan mogelijkheden, dat blijkt ook uit alle bijdragen die zo verschillend zijn. Niemand heeft de betekenis bont als dierenhuid toegepast.

In oktober heeft mijn Amerikaanse Quiltvriendin Mary een paar weken bij ons gelogeerd, heel gezellig. Tijdens deze periode hebben we o.a. diverse soorten stoffen geverfd maar over het resultaat waren we beiden niet geheel tevreden. Mary heeft maar 1 lapje meegenomen naar de USA, voor de rest van de lapjes had ze geen bestemming.

Toch vond ik de stapel lapjes (zie foto) wel een uitdaging. Ik heb mijzelf opgelegd dat ik het quiltje voor het thema 'bont' zou maken met deze bonte verzameling van lapjes zonder ook maar een enkel lapje 'uit voorraad' te gebruiken. Inspiratie vond ik verder in de boeken van Ineke Berlyn. Een schets gemaakt volgens Ineke's adviezen in het hoofdstuk 'Your Landscape' van haar boek 'Landscape in contemporary quilts': volgens de regels van de oude Egyptenaren: het werkvlak verdelen in een netwerk van verticale en horizontale lijnen.
En opeens vond ik de stapel bonte lapjes steeds mooier worden en kon ik ze steeds beter gebruiken! Van heel vroeger heb ik nog steeds een doos met DMC borduurgarens, ook in een bont geheel van kleuren (zie foto). Wie wat bewaart.....

Het is geen spectaculair landschap geworden maar het heeft gelukkig mijn quilters-block beëindigd en de weg voorbereid naar verdere ontwikkelingen. Daarbij is het een bont geheel van kleuren geworden, gequilt met een bont geheel van borduurgarens, dus de opdracht is voltooid.

Bovendien heb ik me gehouden aan mijn eigen opdracht: geen andere stof gebruiken dan de in oktober geverfde stoffen. Wat een voldoening geeft dat!

Ik wens jullie allemaal een heel goede jaarwisseling en een voorspoedig en bovenal GEZOND 2010!

Lya









6 opmerkingen:

Wietske zei

Mooi Lya, het doet me denken aan de schilderijen van Ton Schulten: vooral het gebruik van lichte en donkere stoffen.

Sonja Thalen zei

Heel mooi Lya, deze stijl past precies bij jou, ik weet dat je deze workshop hebt gevolgd en dat je er helemaal weg van was. Een goede keuze.

Margeeth zei

Die stoffen zijn toch juist heel erg mooi? Je quiltje is in ieder geval heel mooi geworden.

Hilde van Schaardenburg zei

Lya, eigenlijk eenvoudig, maar zo krachtig en harmonisch.

wilma zei

Ik vind het een prachtig quiltje geworden

Lya zei

Dank voor alle complimenten! Het is inderdaad 'mijn stijl'. Komt, denk ik, door mijn 'beta-brains' (kreeg op de middelbare school het advies om wiskunde te gaan studeren).
Ben inmiddels met het 3e quiltje bezig, gemaakt van dezelfde stapel stofjes. Wat eerst niets leek wordt nu vanzelf veel mooier. Ga morgen weer een nieuwe voorraad verven!
Lya