zaterdag 3 oktober 2009

Bont en Blauw


Het nieuwe thema is BONT, bedacht door Petra, en de inleverdatum is 1 januari 2010.
Toen ik het thema las, dacht ik in eerste instantie aan een dierlijke huid, die dicht bezet is met haren. Helaas worden er nog steeds dieren gefokt en dood gemaakt om hun BONT te gebruiken voor kledingsstukken. Over de hele wereld worden er acties gehouden, om het dragen van BONT tegen te gaan. Eeuwenlang was BONT een statussymbool.
Het zoeken op internet kwam ik het volgende o.a. tegen:
Jan de BONT ( 1943 ), is een Nederlandse cameraman, filmproducent en filmregisseur, die wereldwijd bekend werd als maker van spectaculaire en mooi gefilmde actiefilms. Hij werd vooral bekend door de film TURKS FRUIT. In de jaren 70 ging hij naar de V.S., daar kreeg hij naam door o.a. SPEED, FLESH AND BLOOD, DIE HARD enz...
BONT is het thema op de Huishoudbeurs in 2010, het thema heeft niets te maken met dierenvachten, maar met de vrouw van nu. De inrichting van het huis wordt gemixd uit verschillende culturen. Koken vormt ook een onderdeel, uit allerlei landen worden gerechten gemaakt. Zumba een nieuwe rage uit het buitenland, voor in de sportschool. En in de tuin kan een begonia naast een olijfboom gezet worden. Met andere woorden een BONT geheel.
Dan onder de spreekwoorden en gezegden:
1. BONT, dierenhuid met haar als grondstof, voor bijv. kleding.
2. BONT, met veel kleuren ( bijv. een bonte jurk ).
3. BONT, met verschillende soorten (bijv, een bonte groep mensen).
4. Het te BONT maken, doen wat niet mag of hoort.
5. BONT en BLAUW slaan, vol blauwe plekken.
En dit laatste inspireerde mij. Wel een negatieve gedachte, hierbij denk ik aan huiselijk-en zinloos geweld.
Het quiltje heb ik op de volgende manier gemaakt, met de punchmachine, vilt, organza, zijde en angelina, op een ondergrond vast gemaakt. Hier overheen tule vast gezet, gaten er ingeknipt, en met de heatgun gaten gebrand. Hier en daar de heatgun er lettelijk opgezet, zodat er bij toeval gele plekken ontstonden, net zoals je blauwe plekken hebt die in de loop van de tijd van kleur veranderen. Machinaal gequilt, en hier en daar met een seed-stitch geborduurd.
Daarom draag ik dit quiltje op aan alle vrouwen en kinderen die iedere dag weer mishandeld worden. Die onder de blauwe plekken zitten, en niets durven te doen, tot dat ze hoop ik uiteindelijk geholpen worden om uit deze neerwaartse spiraal te komen. Dat de blauwe plekken mogen helen, en dat ze weer een zorgeloze toekomst krijgen, zonder achterom te kijken.

4 opmerkingen:

Margeeth zei

Zoef, zoef, jij bent snel!
Originele interpretatie van dit thema, met een serieuze lading.

Petra zei

Hoi Sonja,
Een hele mooie uitwerking van het thema.

Als je eens thema-loos bent laat het me weten. Want 't was niet eenvoudig om te kiezen uit een hele rij thema's:-))

Groetjes Petra

Hilde van Schaardenburg zei

Sonja,
nounou, wat heftig.
Wanneer ik het verhaal erbij niet zou kennen, dan blijft er alleen maar een "aardige" quilt over. Ik zie wel, dat u een nieuwe weg op gaat. Succes gewenst!!!
hartelijke groet
Hilde

wilma zei

Mooie quilt geworden