zaterdag 28 juni 2008

Argusoog

Op zoek naar inspiratie heb ik mijn stapel lapjes doorzocht. Ik vond het volgende lapje. (Het is inmiddels de achterkant van mijn quiltje geworden.)


Na wat zoeken op het internet, op zoek naar ideeën m.b.t. pauwen kwam ik het verhaal van Argus tegen.
‘Argus was in de Griekse oudheid een reus met 100 ogen, een honderdogige wachter, en is het zinnenbeeld der waakzaamheid. Hij was door Hera, zuster en vrouw van oppergod Zeus, als wachter geplaatst bij de in een koe veranderde Io. Io was de geliefde van Zeus en was uit wraak door Hera in een koe veranderd.
Argus werd gedood door Hermes, zon van Zeus en de nimf Maja (de dochter van Atlas). Na zijn dood plantte Hera al zijn ogen over op een de staart van haar lievelingsvogel, de pauw.’

De kleuren van het lapje heb ik als uitgangspunt gebruikt. De ondergrond bestaat uit een licht blauw stukje stof met daarop geverfde vliesofix, angelina en tule. Dit stukje werd veel minder groen dan ik in eerste instantie had bedoeld. Omdat ik ook een stukje van het pauwenlapje wilde gebruiken heb ik hier een stuk paars geverfde mul gezet, zodat het minder groen lijkt. Daarna mijn voorstelling van een arugsoog erop gezet.

Marjon

5 opmerkingen:

Wietske zei

Wat mooi, Marjon! Vooral die kleuren. Nooit geweten dat er een verhaal achter 'argusogen' zit. Weer wat geleerd. Wietske

Anoniem zei

Marjon wat leer ik veel van je! Schitterend weergegeven ook. Ik heb onlangs veel pauwenveren kunnen bemachtigen doordat een pauw overleed. Door dit verhaal ga ik er toch gauw eens wat mee doen!

Anoniem zei

Door jouw verhaal bekijk ik mijn quilt 'met andere ogen'.
Mooie kleuren!
Lya

Marion zei

Hetzelfde verhaal heb ik ook gelezen op internet.Een mooi kleurgebruik.

Margeeth zei

Wat een mooie kleuren heb je gebruikt. Leuk verhaal ook om te lezen over die argusogen, altijd grappig om te weten wat er achter een spreekwoord zit.