zaterdag 15 maart 2008

Strips

Bij de aankondiging "Strips" gingen mijn gedachten meteen uit naar de strips die ik vroeger thuis las. Ik kom uit een groot gezin, ben het achtste kind maar een nakomertje, dus ook eigenlijk enig kind. Met mijn broers boven mij scheel ik 15 en 17 jaar, die woonden nog thuis en de rest van de kinderen stonden al op eigen benen. Mijn broers waren ontzettende leesfanaten en ook strips hoorden daarbij. Kuifje, Lucky Luke, Asterix en Obelix, Sjors en Sjimmie als albums, maar ook iedere week de Pep. Aan Suske en Wiske hadden we een gezonde hekel.
Uiteraard ging deze geschiedenis door mijn hoofd en heb de afgelopen tijd ook veel van bovengenoemde stripalbums herlezen.

Toch heb ik voor iets totaal anders gekozen. Een paar jaar geleden, tijdens een midweek van het Quiltersgilde, was werken met strips een van de mogelijkheden. Ik heb dat toen niet gekozen en dit was een goede gelegenheid om er toch eens mee aan de gang te gaan.
Het werkt al volgt: je zoekt een afbeelding om een quilt van te maken. In dit geval een berglandschap met een meer.
De afbeelding vereenvoudig je en vergroot je tot het gewenste formaat. Dan bepaal je de breedte van de strips, in dit geval anderhalve centimeter. Die teken je op de afbeelding en is je patroon klaar.

Dan is het tijd om stofjes te zoeken en die in stroken van 2,5 cm. te snijden. Deze worden op de juiste plaats geplaatst en op de paperpiece-methode op een ondergrond genaaid.
Ik ben met iedere strip aan de bovenkant begonnen en heb de volgende kleur er steeds overheen gevouwen. Ik vind dat je zo beter een idee van diepte krijgt. Tot slot her en der in de naad gequilt.

Ik kijk erg uit naar de volgende opdracht.

Geschreven door Simone

3 opmerkingen:

Marion zei

Het is leuk geworden Simone,ook fijn dat ik je vandaag in Nieuwegein weer heb ontmoet.

Anoniem zei

Hallo Sonja
leuk geworden en goed idee om de Tina te verwerken
Groet Wilma

Anoniem zei

Leuk Simone
Wat een idee.
Zoals je ziet heb ik een reactie voor Sonja bij jou geplaatst.
Och al doende leer ik.