donderdag 19 mei 2011

Bloemsem



Bloemsem is, wat mij betreft, de meest uitbundige vorm van voorjaar! Bij mij om de hoek is een klein bedrijvenpark waar in de voortuin een heleboel bloesem-bomen staan (ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is de Prunus). Op een mooie zonnige zondagmiddag heb ik foto's gemaakt. Eén van de foto's is het uitgangspunt van de quilt geworden. Voor het eerst ben ik uitgegaan van een foto van mijzelf in plaats van een foto van internet.

Het idee was dat ik de techniek, welke ik voor het thema India (Een aangeklede olifant) heb gebruikt, nogmaals zou toepassen. Het knippen en plakken van kleine lapjes vind ik namelijk erg leuk om te doen.
Ik koop niet zo heel veel vaak quilttijdschriften of quiltboeken maar een paar weken terug heb ik Quiltmania gekocht. Verrast sloeg ik de eerste bladzijde open. Want daar zag ik een bloesem boom in volle glorie uitgewerkt door Noriko Endo (http://park19.wakwak.com/~noriko/). De quilts van Noriko Endo zijn prachtige landschappen van groot formaat.
Op de site van Noriko Endo heb ik een paar filmpjes bekeken hoe zij haar quilts maakt en opbouwt. Ik was een beetje teleurgesteld omdat 'mijn' idee al eerder is uitgevoerd. Weliswaar net iets anders maar toch. Ik zag ook wel voordelen van de manier van werken van Noriko Endo en besloot om haar techniek uit te proberen. Al gauw kwam ik tot de conclusie dat de techniek van haar niet opgaat voor quilts van dit (kleine) formaat. En dus moest ik zelf oplossingen bedenken.
De bloemetjes had ik reeds geknipt (ruim 130 stuks) en ze begonnen al een beetje te rafelen en ik had echt geen zin om alle bloemen opnieuw met vliesofix te maken....
Ik werk graag met huis,- tuin,- en keukenmiddelen, en besloot de bloemen in te smeren met behangplaksel. Dit voorkomt rafelen van de stof en geeft structuur aan de bloemen. Ik wilde heel graag diepte in het werk krijgen. Dit heb ik verkregen door te werken met donker - middel en lichte stoffen. Waarbij ik de donkere stoffen als eerst heb vastgestikt onder een laag tule. Daarna heb ik de middelkleurige en lichte stoffen vastgestikt. De blaadjes en takken hebben een belangrijke bijdrage in de diepte werking. Ik ben heel tevreden over het eindresultaat en kijk uit naar het volgende thema.

5 opmerkingen:

Lya zei

Wat een mooi quiltje! Wat een werk om al die kleine bloemetjes uit te knippen en vast te naaien!
De dieptewerking is heel goed zichtbaar.
Tip: als je vóór het knippen de stof op Vliesofix strijkt rafelen de later uitgeknipte bloemetjes nauwelijks en zijn ze gemakkelijk vast te plakken op de onderlaag.
Lya

Marjon zei

De diepte in je quiltje is heel goed gelukt. Mooi!

Sonja Thalen zei

Heel erg mooi.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Wat een prachtig geheel,heel erg mooi werk.

Suus zei

Een erg mooi quiltje geworden Petra.
Leuk dat je de stofjes uit de winkel gebruikt hebt. En ondanks dat jouw idee al was uitgevoerd is het toch helemaal jouw quiltje geworden. Wel behoorlijk veel werk heb je hier aan gehad.