maandag 30 augustus 2010

Ganges

Het thema is dit keer India. Ik heb voor de Ganges gekozen, dit is een grote en heilige rivier die door India en Bangladesh stroomt. En is circa 2700 km lang. Langs de Ganges zijn 80 zogenoemde Ghats. Jaarlijks trekken miljoenen hindoes hiernaar toe, om hun ziel te reinigen, door zich te wassen in de rivier. Het is een smerige rivier, die niet blauw is, maar meer groenachtig/bruin. Alles wordt hier gedaan, zich wassen, drinken uit de rivier, en ze verbranden hun doden. Alles wordt hier openlijk gedaan. Afval wordt er ook in geloosd. Soms zie je dode dieren of mensen erin drijven. De hindoes die er komen zijn vaak kleurrijk gekleed. De contrasten zijn er groot, hele arme gebieden, maar ook veel cultuur. Een bron van inkomsten is het toerisme. Op het internet vond ik veel reisverslagen over India. Heel veel inspiratie krijg je hierdoor.



Ik heb mijn quiltje abstract afgebeeld, de groen/bruinachtige handgeverfde katoen is de Ganges, de langwerpige figuurtjes, zijn de hindoes in hun kleurrijke kleding lans de Ghats, en een mooie blauwe lucht. Heb eerst alles op een ondergrond genaaid, en daarna machinaal gequilt. ( Raw appliqué ).

4 opmerkingen:

Hilde van Schaardenburg zei

Sonja,
wat mooi! een echte Sonjaquilt. Zeer boeiend vind ik de bovenkant van het werk. Is dat een speciale verftechniek?
groet
Hilde

Lya zei

Mooie quilt in jouw stijl!
Groet,
Lya

Marion zei

De bovenkant heb ik niet zelfgeverfd, maar is een bestaande stof die ik al jaren in huis heb. Dit vond ik er prima bij passen.

Petra zei

Ha Sonja,
Ik moest even denken wat voor reactie ik bij je quiltje zou zetten... Maar ik ben eruit:
Dit quiltje is een heel mooi begin van wat een prachtige serie kan worden.
Groetjes Petra