donderdag 1 april 2010

Nieuwe thema!




Vandaag is het mijn beurt om een nieuw thema voor te stellen. Vanaf het begin van de groep was het al mijn keuze. Het onderwerp is niet zo lastig om in een quiltje te verwerken, denk ik zo. Ik ben echt heel benieuwd wat jullie gaan maken.
Mijn keuze is: HORTENSIA
De hortensia is mijn lievelingsplant/bloem. Ik woon in een gebied (Oost-Groningen) waar hortensia's zich heel erg thuis voelen. Over een paar maanden staat heel het dorp weer vol met bloeiende hortensia's in alle mogelijke kleuren.
De kleur van de bloemen is afhankelijk van de zuurgraad van en de hoeveelheid ijzer in de grond. Kali-aluin en aluminiumsulfaat kunnen de kleur beïnvloeden. Bovenstaande foto is echter gemaakt van een hortensiastruik waar meerdere kleuren in een plant voorkomen.


De hortensia (Hydrangea) werd geïntroduceerd in Europa na voor het eerst te zijn aangeplant door Hortense de Beauharnais, de dochter van keizerin Josephine de Beauharnais van Frankrijk. In de 20e eeuw is de hortensia enige tijd tot onkruid gedegradeerd geweest door gewijzigde inzichten van tuinarchitecten en plantenliefhebbers. De bloemen kunnen erg fel van kleur zijn en leken daarom te veel op goedkope plastic fabricaten uit die tijd. Gelukkig voor mij is hier een kentering in gekomen.

Veel succes,
Lya

3 opmerkingen:

Hilde van Schaardenburg zei

Lya, een heel mooi thema met een boeiend verhaal erbij.
Puur toeval heb ik in de afgelopen dagen lappen geverfd, in precies de kleuren van de hortensia´s. Hmmmm...dus ik ben al bijna klaar.
groet Hilde

Margeeth zei

Mijn lievelingsplant. Wij hebben nu nog een tuin op het noorden en dat is dus ideaal voor hortensia's. DH vind dat er wel wat veel hortensia's in onze achtertuin staan, maar voor mij kunnen het er nooit te veel zijn.

Corry in Canada zei

Hortensia,wat een mooie bloem en wat een leuk onderwerp, echt om in een zomer moet te komen.
En bij deze moet ik weer zeggen wat hebben we toch weer mooien quiltjes gemaakt van soms een moelijk onderwerp.
Groetjes